Negenentwintig. Er zit een geurtje aan!

Ik heb iets met parfum. Altijd al gehad trouwens. Toen ik vroeger klein was creëerde ik de meest wonderbaarlijke aroma’s gewoon zelf. Ik hield ervan in de tuin en op straat op zoek te gaan naar bloemen. Deze plette en vermengde ik met vanalles en nog wat. Denk bijvoorbeeld aan water, mijn mama’s parfums,dreft, fruitsap,… Je kon het zo gek niet bedenken. Deze brouwseltjes deed ik zorgvuldig in flesjes en clever als ik was probeerde ik deze voor heel wat belgische fanken van de hand te doen natuurlijk! 🙂

Een geurtje kan het plaatje doen kloppen, ’t is zo persoonlijk. We proberen allemaal een eigen imago te scheppen. Een bepaald parfum kan dit imago vervolledigen. Bij een zwaar gemaquilleerde dame van bepaalde leeftijd, behangen met juwelen, zou bijvoorbeeld een zware eau-de-cologne-geur het plaatje doen kloppen. Zelfs de paus zou hier aan mee doen en heeft sinds kort zijn eigen geur!


Mijn favo geurtjes! –

Maar ook binnen de marketing zijn geuren gewild goed geworden. Ruiken doe je bewust of onbewust altijd. Daarbovenop is het reukorgaan rechtstreeks verbonden met het emotionele centrum van de hersenen. 75% van onze dagdagelijkse emoties wordt bepaald door de dingen die we ruiken. Ook zijn geuren in staat heel sterke herinneringen op te roepen. Denk maar aan de geur van zonnecrème (vakantie:) )! Grote merken als Nike en Apple zijn zich al bewust van het belang van geuren in hun verkooppunten. Zelfs in de immosector is vastgesteld dat geuren zoals die van versgebakken brood of die van snijbloemen de waarde van een woning doen stijgen omdat klanten deze geuren koppelen aan huiselijkheid of gezelligheid.  A money making buisiness dus, misschien moet ik toch nog opteren voor een andere carièrre? 🙂

 E.

Bedenkingen, opmerkingen of reacties?

